Volvo L200H HL: Höglyften matar industrin med virke
Fem dagar i veckan, året runt, avgår ett 19 vagnar långt tåg med timmer från Lycksele omlastningsterminal. Timret, som motsvarar 38 timmerbilar, matar skogsindustrin med råvara och den får aldrig sina.
– Vår Volvo L200H HL är en nyckelmaskin, den är helt nödvändig för att logistiken ska fungera, säger Daniel Eriksson, vd för Umgransele Transport.
Under årens lopp har transporten av timmer från Norrlands inland till de kustnära sågverken och massafabrikerna varit den stora industriella utmaningen. När flottningen dog ut tog timmerbilarna över transporterna.
De senaste decennierna har omlastningsterminaler fått en allt större betydelse. SCA:s omlastningsterminal i Lycksele – där timmer på lastbil lastas om till järnväg – stod exempelvis klar 1984.
– Umgransele Transport var med från start och skötte omlastningen, säger Daniel.
Fortsätter att köra
Företaget grundades av hans farfar Folke Eriksson 1966 och togs sedan över av hans söner Per-Olof och Per-Axel. Den senare är Daniels pappa och numera drivs företaget av Daniel, brodern Marcus och kusinen Rickard.
– Men både pappa och Per-Olof kör fortfarande hjullastare, trots att de båda är i 70-årsåldern, skrattar Daniel.
För åtta år sedan, 2016, återinvigdes den upprustade omlastningscentralen. Ny ytbeläggning, ny belysning och dubbelspår med anslutning till Tvärbanan – som förbinder Botniabanan med Norra Stambanan – var de viktigaste nyheterna. Samtidigt blev Hector Rail ny transportör och de införde dubbelt så långa tågset.
– Sedan dess har vi jobbat med två Volvo höglyftande hjullastare för att klara uppdraget att lossa timmerbilarna och lasta på järnväg.
En klass för sig
I fjol fick Umgransele Transport sin senaste höglyft, en Volvo L200H HL, som byttes in mot en av de två befintliga L180H HL som fanns.
– Det är den femte höglyften från Volvo i ordningen, säger Daniel och fortsätter.
– Visst, vi har testat ett annat märke, men Volvo står i en klass för sig. Det är bra kvalitet, bra förarmiljö och bra service. När chaufförerna också vill ha Volvo, är det ju inget att fundera på.
Nya L200H HL lever upp till de höga förväntningarna och bjuder dessutom på lite extra bonus. Daniel gillar de bredare standarddäcken och den nya rotatorn, men mest uppskattar han Volvo Co-Pilot och Load Assist.
– Genom att logga in på mySwecon får jag en mängd information, som lastat ton per timme eller per liter bränsle. Med dagens dieselpriser, och vikten av hållbarhet, är det ett jätteviktigt verktyg för uppföljning och analys
Relaterade länkar
Mer om Volvo L200H Höglyft
Swecon – webbplats