Jonny Lock på Östlund Entreprenad stortrivs i sitt nya flaggskepp från Scantruck
För två månader sedan anlände Jonny Locks nya arbetskamrat, i form av en glänsande röd Manitou MRT3060 Vision+ från Scantruck AB. När vi besöker honom på hans arbetsplats i centrala Stockholm en kylig novemberdag har mätaren just passerat 300 timmar, och han stortrivs i sin nya runtomsvängande teleskoplastare.
-Ergonomi, hydraulik, små finesser här och där. Manitou har gjort sin hemläxa utan tvekan, den här maskinen slår min gamla på alla områden, konstaterar Jonny Lock.
Ungefär 13 år har Jonny Lock tillbringat med att köra teleskoplastare. De sista åtta åren har han varit på Östlund Entreprenad som är ett anläggningsföretag med ett 30tal anställda som utgår ifrån Uppsala. De arbetar inom en radie på 70 mil och har ett ungefär 30 olika entreprenadmaskiner och hundratals redskap till sitt förfogande, bland annat 10-15 stycken teleskoplastare från Manitou och Scantruck AB med lyftkapacitet från sex upp till 30 meter,
-Innan jag kom till Östlund Entreprenad körde jag teleskoplastare åt ett annat företag, och går man tillbaka ytterligare i tiden så körde jag hjullastare. Det bästa med livet i en runtomsvängande teleskoplastare är omväxlingen och flexibiliteten. Ena dagen kan jag stå med stödbenen ute och arbeta som en kran, och nästa dag kan jag åka runt och agera servicemaskin. Med rätt redskap går nästan alla problem att lösa med en sådan här maskin, berättar Jonny.
”När man vant sig vid 360 graders gafflar vill man inte vara utan dem”
Ett redskap som underlättat mycket för Jonny, men som samtidigt var en ny utmaning att lära sig var det nya gaffelstället från Romastor som har både tilt, gaffelspridning och 360 graders rotation. På hans nuvarande arbetsplats på tunnelbanestationen Hagastaden på den nya gula linjen så arbetar han ungefär hälften av tiden ovanför marken, och resterande tid nere i tunnlarna där det ofta är ont om plats. Tack vare gaffelställets förmåga att både rotera och tilta lasten så klarar han snäva kurvor med skrymmande last vilket inte hade varit möjligt annars.
-Det tog någon vecka att komma in i körningen med det, men nu vill jag inte vara utan det. Maskinen i sig är faktiskt väldigt smidig och kompakt sett till kapacitet, men det hjälper ju inte om lasten jag bär är skrymmande. Utöver det så har jag ett vanligt gaffelställ som klarar högre vikt, kranarm i två olika storlekar samt personkorg och vajerspel. Rätt redskap är A och O och Östlund Entreprenad har ungefär 250 redskap på lager så det finns redan en lösning på det mesta i vårt lager, förklarar Jonny.
Den nya maskinen är bättre på allt
Innan Jonny hamnade i sin nya MRT3060 Vision+ satt han i en MRT2470 i fem år. Den nya maskinen kan lyfta sex ton hela 30 meter upp i luften, och når därmed avsevärt högre än hans gamla som lyfte sju ton 24 meter högt men det Jonny syftar på är snarare känslan i maskinen och komfort och ergonomi.
-Om vi börjar i upplevelsen i och runtomkring hytten så är ergonomin mycket bättre i den nya. Att gå in och ur hytten är både enklare och säkrare tack vare en trappa i varje hörn på ”underdelen” av maskinen. Väl inne i hytten så har de rensat bort lite panel i framkant som gör sikten betydligt bättre, och dessutom blev det bättre benutrymme så man kan sträcka ut benen om man vill. Tiltstol är en annan viktig grej för arbetsmiljön, och sedan är värmepaketet betydligt bättre vilket är superskönt nu när det börjar bli kallt ute. Golvvärme gör att du får en mycket jämnare och mer spridd värmeutveckling i hytten, sammanfattar Jonny.
”Scantruck är det märket som är bäst på sin eftermarknad upplever vi”
På frågan om Jonny skulle rekommendera en Manitou MRT3060 Vision+ till maskinförare som letar efter en stark och smidig runtomsvängande teleskoplastare så tvekan han inte ett ögonblick. Han poängterar att maskinen är ordentligt stark utan stödben, vilket är viktigare än smidigheten hos en maskin med mindre kapacitet som behöver använda stödbenen vid fler moment. Det sparar väldigt mycket tid.
-Även när det gäller styrka och hydraulik så är min nya maskin en stor förbättring mot den gamla. Den är väldigt följsam och har automatgas på alla rörelser, och behöver man använda stödbenen så är de mycket snabbare att få ut och in än tidigare. Dessutom upplever vi att Scantruck är det märket som fungerar bäst på eftermarknad vilket också är en väldigt viktig aspekt, avslutar Jonny innan han beger sig ner i tunnlarna under Stockholm igen.