Brawler Soft Ride har eliminerat punkteringar
I däcken på den stora Liebherr-hjullastaren hos återvinningsföretaget Rimeco sitter inte bara skruvar och spikar, utan även stora bitar järn som har skurit sig långt in i däcken. Men hjullastaren arbetar outtröttligt vidare, för däcken är nämligen massiva och kan inte punkteras.
På kajen längst ut i hamnen i Kolding i Danmark ligger stora järnhögar som ska återvinnas och under hektiska arbetsdagar kommer 35 lastbilar med järnskrot till återvinningsföretaget Rimeco. För att få plats med järnet förs det samman i stora högar. Till det använder Rimeco en 30 tons Liebherr 566 hjullastare och till den slutliga lagringen används Liebherr LH hamnkranar.
Rimeco, som har sitt huvudkontor i Aabenraa, har 130 års erfarenhet av återvinning och omsätter varje år över 500 000 ton återvunnet järn. Bara i Kolding omsätts årligen över 100 000 ton. Järnet sorteras i flera fraktioner och därefter lastas det på fartyg som skeppar järnet till återanvändning på olika platser i världen.
Hård miljö
När skrotet förs samman arbetar däcken på hjullastaren i en hård miljö. För oavsett hur noggrann maskinföraren är på att hålla iordning och skrapa rent, så kommer det alltid att finnas metallbitar kvar som körs över och välter in mot däcksidorna.
– Hjullastaren levererades med luftfyllda däck. Men de visade sig snabbt vara olämpliga för den hårda miljön och vi hade väl i genomsnitt en punktering i månaden. Trots snabb hjälp från den lokala däckhandlaren kommer en punktering alltid olägligt och den inträffade ofta samtidigt som vi fick nya skrotleveranser. Det resulterade i massor av extrajobb när hjullastaren åter var i drift, säger Erling Lohmann som ansvarar för området i Koldings hamn tillsammans med en kollega.
Klarar allt
Lösningen på problemet med de många punkteringarna var att de traditionella däcken byttes ut mot massiva däck. Valet föll på Brawler HPS Soft Ride från Trelleborg och det valet är maskinföraren mycket nöjd med.
– Bytet till Brawler HPS Soft Ride löste problemet med de irriterande punkteringarna och eliminerade hjullastarens stilleståndstid, så nu kan vi lita på att den alltid finns till hands när det kommer lastbilar med skrot, säger Erling Lohmann.
Han har kört på de massiva däcken i ungefär tre år och när han flyttar skrot registrerar han ingen större skillnad mot de traditionella däcken.
– Vi tar emot skrot på två olika platser här i hamnen och när skrotet flyttas och hjullastaren verkligen tar i har Brawler-däcken lika bra grepp som traditionella däck, säger Erling Lohmann.
Det underlättar mycket att han efter däckbytet inte behöver vara noga med att det inte faller in skrot mot däcksidorna och att det inte ligger järnbitar där han kör. Brawler-däcken klarar allt och tittar man på däcken idag så sitter det massor av järnbitar i däcken och däcksidorna vittnar om att de ofta har närkontakt med vassa föremål.
Massiva men fjädrande
Brawler HPS Soft Ride från Trelleborg tillverkas av en speciell gummiblandning som tillsammans med däcksidornas utformning med strategiskt placerade hål i sidorna, absorberar stötar från ojämnheter i underlaget och minimerar skakningar i maskinen.
Efter ungefär tre år i den hårda miljön har de två framdäcken på hjullastaren nu bytts ut mot nya, som har levererats i en uppgraderad version med ännu bättre komfort. Uppdraget utfördes av Super Dæk Aabenraa.
– Vi demonterade hjulen söndag eftermiddag och körde till Trelleborg i Sverige. Måndag förmiddag pressades de nya däcken på fälgarna. Måndag eftermiddag kom fälgarna tillbaka till Kolding och monterades på hjullastaren, säger Kenneth Christensen, Super Dæk, som anser att Brawler HPS Soft Ride är den perfekta lösningen för många olika maskiner som arbetar i en miljö där punkteringar kan vara ett problem.
.