Den självkörande skogsmaskin som konstruerats och byggts vid Luleå tekniska universitet är nu klar och redo att testas i fält.
– Det är en helt unik maskin – det finns ingen liknande i världen vad vi känner till, säger professor Magnus Karlberg.
– Vi har ersatt allt det människan gör med intelligens på maskinen; med datorer som jobbar ihop och styr den. Förutsättningarna att maskinen blir bättre än människan finns där, och det ska vi nu testa, säger Magnus Karlberg, professor i maskinkonstruktion vid Luleå tekniska universitet.
Redan 2014 började han och hans kollegor skissa på maskinen, eller terrängfordonsplattformen som är en mer korrekt benämning. Sedan dess har Karlberg och andra forskare och studenter vid universitetet arbetat för att göra det självgående fordonet så smart och robust som möjligt. Nu är det redo för skogen.
– Syftet är att göra tester inom en rad områden för att utveckla autonom teknik för maskiner och annan utrustning som används i jordbruk och skogsbruk. Det som gör vår maskin unik i sitt slag är just flexibiliteten att testa olika utrustning, att byta ut drivlinor och aggregat och annat, säger Magnus Karlberg.
Den tio ton tunga maskinen kan styras med fjärrkontroll men också programmeras för att utföra arbete helt på egen hand. Maskinen drivs för tillfället med biodiesel och är byggd utan förarhytt, men med konventionell drivlina, kran, pendelarmar och sensorer.
– Ett autonomt fordon måste kunna uppfatta sin omgivning. Vi har utrustat maskinen med sensorer för att den ska kunna fatta bra beslut och för att öka säkerheten. Om det till exempel kommer en människa för nära ska den stänga av sig själv.
Minska markskador
Terrängfordonsplattformen öppnar för en rad forskningssamarbeten med bland annat skogsbolag och lärosäten i Sverige och utomlands. Forskarna undersöker till exempel hur markberedning och transport av biomassa kan ske på ett mer hållbart sätt.
– I skogen är markskador ett stort bekymmer och vi vill avsevärt minska andelen yta på hyggen som påverkas. I ett av våra projekt jobbar vi ihop med svenska skogsbolag om att göra markberedning på ett helt annat sätt än i dag, säger Magnus Karlberg och fortsätter:
– Vi studerar även produktiviteten. Hur går det att göra olika operationer så effektivt och billigt som möjligt, men ändå skonsamt för miljön och socialt bra? Det är forskningsfrågor för att möta de utmaningarna vi jobbar med. Med maskinen kan vi göra tester och se att det fungerar i verkligheten och inte bara i en datormiljö.
Förarlösa fordon kommer att förändra både jord- och skogsbruk, menar Magnus Karlberg. Men ännu är det ett antal år bort innan denna typ av fordon blir vanliga på våra hyggen.
– Människan kommer finnas med även när de här fordonen går autonomt i skogen, men kommer att göra andra saker. I stället för att sitta i hytten kanske man är en bit bort och styr flera fordon via reglage.
[embedyt] https://www.youtube.com/watch?v=Ia0scrr94HQ[/embedyt]
Vid frågor, kontakta:
Magnus Karlberg, tel 070-589 24 18, e-post magnus.karlberg@ltu.se.
Sponsorer och samarbetspartners:
I arbetet med att ta fram den självkörande maskinen har Luleå tekniska universitet samverkat med en rad aktörer:
Kempestiftelserna
Poclain Hydraulics
SLU
Skogstekniska Klustret
Holmen Skog
SCA
Sveaskog
Norra Skogsägarna
Parker
Nord-Lock
Expander
Olofsfors
Luleå tekniska universitet är Skandinaviens nordligaste tekniska universitet med forskning och utbildning i världsklass. Vår forskning bedrivs i nära samarbete med företag som Bosch, Ericsson, Scania, LKAB, SKF och ledande internationella universitet. Luleå tekniska universitet omsätter totalt 1,8 miljarder kronor per år. Vi har 1700 anställda och strax över 15 000 studenter. Läs mer på www.ltu.se eller följ oss på Twitter: @LTUniv