Tage stannade när Komatsu kom
Egentligen skulle väghyvelföraren Tage Haltorp ha gått i pension 2019. Men han valde att fortsätta, när hans arbetsgivare, CD Entreprenad i Malung, beslöt sig för att satsa på en Komatsu GD675. Den togs i bruk vintern 2020.
Efter ett drygt halvår är Tage nöjd. Både med valet att skjuta upp pension och med Komatsu väghyvel.
– Det var spännande att få vara med när ett nytt märke togs i bruk, så jag sköt upp pensionen, säger Tage, som fyllde 65 i augusti förra året.
Han tänker fortsätta ett tag till, kanske ett par år ytterligare.
Hur fungerar Komatsu-maskinen?
– Jag har kört väghyvlar av andra märken i sammanlagt cirka 20 år. Detta är en riktigt bra maskin att arbeta med. Den är stadig, stark och ger sig inte för lite motstånd. Inget gung som med andra hyvlar, inte i transport heller, säger han och fortsätter:
– Sikten är också riktigt bra. Man ser bra ner mot bladet och även bakåt. Den driver bra, framhjulsdrift behövs inte, den greppar bra på bakhjulen, och det gäller även vintertid.
Beträffande förarmiljön blir det också godkänt. Just den här maskinen har utrustats med traditionella spakställ, vilket Tage tycker är bäst.
– Fem spakar på varje sida, det är rejält och behagligare för händer, fingrar och hela kroppen. Och ljudnivån är bra i hytten. Tidigare har jag alltid kört med hörselskydd på, men det behövs inte längre. Bäst av allt är kanske att hyveln kan styras med både ratt och med ett reglage på spakstället. Föraren väljer vilket och vanligast är att gå över till ratt vid transport, medan handledsstyrningen på spakstället är bäst vid arbete.
– Jag blir mer och mer nöjd med den här väghyveln ju längre tiden går, säger Tage Haltorp.